Monday 23 November 2009

Diskussion i Beirut


Från det ena till det andra, om man läser bloggen nerifrån och upp alltså. Här är vi plötsligt tillbaka i Beirut, på mitt favoritställe, ett café med fritt trådlöst internet - utan blockering av några sidor!

Mestadels är det yngre människor som frekventerar det här stället, men en kväll satt de har tre herrarna där och drack öl och såg ut att ha mycket trevligt. De hade livliga diskussioner - om vad vet jag inte, jag satt för långt bort för att kunna tjuvlyssna och dessutom är den libanesiska dialekten inte helt enkel för mig att förstå.

Men säkert satt de och pratade rätt öppet gissar jag, för atmosfären ar klart lättare i Libanon jämfört med i grannlandet. En västerländsk vän som befinner sig i Syrien en längre tid, sade efter sitt första besök i Libanon nyligen att han efter två timmar i landet kände att "Man kan andas där". Det ligger något i hans uttalande.

No comments: