Monday 9 April 2007

Söndag 8/4 Osynkade böneutropare


De första nätterna i ett muslimskt land vaknar man för det mesta vid halvfemtiden - tidpunkten för den första av dagens fem obligatoriska böner. Sedan vänjer man sig och sover genom muezzinernas (böneutroparnas) kallelse till bön.

Imorse skulle de shoppande spanjorerna ta femtåget till Tanger, så de väckte mig vid kvart-över-fyratiden, för att många spanjorer inte tycks kunna röra sig utan att väcka alla andra. (Notera att jag inte säger alla spanjorer, även om jag är benägen att säga ”alla” om dem jag nyligen träffat).

”Ja ja, so what”, tänkte jag och gick upp till den översta altanen för att se hur Marrakech ser ut vid den tiden när jag nu ändå var vaken.
Det var kolmörkt.

En liten stund senare hördes ett klickande ljud från vår lokala moské cirka 50 meter bort. (Bilden ovan). Någon satte på högtalaren, knackade på mikrofonen så att det sprakade och harklade sig. Det var muezzinen som började dagens arbete. Han höll på i fem minuter med sitt ”Allahu akhbar” ... dvs ”Gud är störrre” (än både du och jag kan föreställa oss, nota bene, för det är hela poängen med Gud och bildförbudet inom islam, hur mycket vi än anstränger oss kan vi aldrig riktigt fatta Guds enorma kärlek och storhet och så vidare...).

Cirka nio minuter senare (jag tog tid) började muezzinen i Koutoubian att kalla till bön, nu med mycket starkare högtalare. Efter honom hördes en massa andra böneutropare över hela stan. Var och en tar cirka fem minuter på sig, men när de inte är synkroniserade blir det ju en ganska utdragen historia på upp till 15-20 minuter. ”Inte konstigt att man sover lite sämre vissar nätter”, tänkte jag.

Här i Marrakech är muezzinerna alltså inte synkroniserade som i Kario, en stad med 15 miljoner invånare nattetid och 20 miljoner dagtid, enligt vad jag har fått höra av dem som bor där.

En dag fick någon makthavare i Kairo nog och beordrade synkroniserat böneutrop. Jag är nästan benägen att skriva till kungen av Marocko för att föreslå samma sak här. För vad jag ändå har fått veta är att bönerna har någon sorts samband med vilken tid på dygnet det är - särskilt dagens första bön, som ska börja när den första solstrålen har nått den plats man befinner sig på. Inte kan det väl vara så att jorden är så krokig och böjd just vid Marrakech att bönerna börjar med nio minuters mellanrum? (Kom inte och tala om för mig att det beror på minaretens höjd, det stämmer inte med höjden på den lokala moskén jämfört med Koutoubian, som är högre och därmed borde börjat tidigare. Men kanske försov han sig, Koutoubiamuezzinen? Vem vet).

P.S För dem som är intresserade av övriga bönetider i Marrakech kan jag informera om följande: Jag har under några veckors tid gjort egna iakttagelser om när böneutropen påbörjas. De är - som ni säkert kan misstänka - inte helt exakta. (Alltså böneutropen). Vad variationen beror på kan jag inte förklara. (Kanske jordens bana runt solen?).

Dagens andra bön brukar infalla vid 12.50-tiden. (Då har man haft tid att äta frukost och uträtta en massa bestyr efter morgonbönen).
Sedan kör det ihop sig ett tag.
Den tredje bönen brukar infalla vid 16.10-tiden.
Den fjärde ungefär vid solnedgången, cirka 18.50-tiden. (Vacker bön, just eftersom den sker vid solnedgången).
Den femte och sista vid 20.15-tiden. (Kolmörker).
Sedan är det dags att gå och lägga sig så att man orkar upp vid halv-fem-tiden.

Betänk följande: Att ”bara” be fem gånger om dagen anses av vissa vara en eftergift från Gud, som ”egentligen” tyckte att människorna borde be 50 gånger om dagen.... (Källhänvisning saknas).

Lördag 7/4 Vägverket


Taxistrejken tog slut igår, idag har jag fått veta att den hänger ihop med Sverige. Tydligen är det svenska Vägverket i Marocko sedan några månader för att ge tips och råd. Ett av de råd de gett marockanerna är att höja böterna rejält för olika trafikförseelser.

Jag vet inte hur de här svenskarna från Vägverket lade fram det hela eller hur mycket de känner till om landet, men att döma av hur mycket böterna föreslås höjas skulle de hamna på samma nivå som i Sverige. Frågan är om det är svenskarna som inte fattar hur lite de flesta marockaner tjänar, eller om det är det marockanska Vägverket som inte bryr sig?

Förslaget som taxichaufförerna protesterade mot var bland annat att böter för att köra mot rött ljus föreslås höjas från 400 dirham (cirka 350 kr) till 3.000 dirham, vilket är en förmögenhet för taxichaufförer, som kanske bara tjänar 3.000 på en månad. Inte svårt att förstå att chaufförerna strejkade.

Tänk om böterna i Sverige hade höjts motsvarande lika mycket i förhållande till normala löner? Till exempel 15.000-20.000 kronor för rödljuskörning. En månadslön för många. Det skulle nog de flesta i Sverige tycka var totalt absurdt och vilja protestera mot. Motormännen skulle garanterat rasa och arrangera landsomfattande strejker.

När det gäller Marocko måste man också betänka lite andra faktorer. Drastiskt höjda böter i kombination med den utbredda korruptionen skulle leda till ganska tråkiga omständigheter.

Tänk er följande: En lågavlönad (det är de) polis som behöver lite ”extrainkomst” ställer sig vid ett rödljus och stoppar bilar som han anser ha kört mot rött ljus. Ingen kan förstås ifrågasätta honom på grund av att poliser här har extremt hög auktoritet, man ”tjafsar” helt enkelt inte med polisen, för då kan man råka ännu mera illa ut.

Enda sättet att komma ur situationen är att betala ”baksheesh” (muta). Om böterna då har höjts till flera tusen kan det för en hårt slitande taxichaufför te sig ”ok” att ”bara” betala några hundra i muta. Med den nuvarande nivån på böter är det inte lika ”dyrt” att muta sig ur en sådan situation, OM den nu skulle uppstå, vilket ju förstås inte alls är troligt ;-)....

Annars är trafiken sedvanligt kaotisk igen. Att vara taxichaufför i den här stan ger träning i buddhistiskt lugn. Sedan ser man alla möjliga konstiga varianter av att åka moppe. En inte alls ovanlig variant, som jag har funderat mycket på, är liten familj på moppe. (Har ännu inte lyckats fotografera detta).
Pappa kör och har hjälm på huvudet. Mor sitter bakpå, utan hjälm. Ibland håller hon det lilla barnet, typ bebis och upp till två-tre års ålder, i famnen. Eller så får det lilla barnet sitta framför fadern, på styret. Man fasar för vad som skulle kunna hända....

Och i de smala gränderna i medinan kör folk också med moppar och cyklar. (Så "luftigt" som det är på stora bilden överst är det sällan). Moppeförarna kör som dårar. Ibland kommer en åsna med kärra, men de kör i alla fall inte snabbt. Det gäller att trycka sig mot väggen och hålla sig undan, det tas ingen större hänsyn till fotgängare. Charmigt eller?.....