Monday 9 April 2007

Söndag 8/4 Osynkade böneutropare


De första nätterna i ett muslimskt land vaknar man för det mesta vid halvfemtiden - tidpunkten för den första av dagens fem obligatoriska böner. Sedan vänjer man sig och sover genom muezzinernas (böneutroparnas) kallelse till bön.

Imorse skulle de shoppande spanjorerna ta femtåget till Tanger, så de väckte mig vid kvart-över-fyratiden, för att många spanjorer inte tycks kunna röra sig utan att väcka alla andra. (Notera att jag inte säger alla spanjorer, även om jag är benägen att säga ”alla” om dem jag nyligen träffat).

”Ja ja, so what”, tänkte jag och gick upp till den översta altanen för att se hur Marrakech ser ut vid den tiden när jag nu ändå var vaken.
Det var kolmörkt.

En liten stund senare hördes ett klickande ljud från vår lokala moské cirka 50 meter bort. (Bilden ovan). Någon satte på högtalaren, knackade på mikrofonen så att det sprakade och harklade sig. Det var muezzinen som började dagens arbete. Han höll på i fem minuter med sitt ”Allahu akhbar” ... dvs ”Gud är störrre” (än både du och jag kan föreställa oss, nota bene, för det är hela poängen med Gud och bildförbudet inom islam, hur mycket vi än anstränger oss kan vi aldrig riktigt fatta Guds enorma kärlek och storhet och så vidare...).

Cirka nio minuter senare (jag tog tid) började muezzinen i Koutoubian att kalla till bön, nu med mycket starkare högtalare. Efter honom hördes en massa andra böneutropare över hela stan. Var och en tar cirka fem minuter på sig, men när de inte är synkroniserade blir det ju en ganska utdragen historia på upp till 15-20 minuter. ”Inte konstigt att man sover lite sämre vissar nätter”, tänkte jag.

Här i Marrakech är muezzinerna alltså inte synkroniserade som i Kario, en stad med 15 miljoner invånare nattetid och 20 miljoner dagtid, enligt vad jag har fått höra av dem som bor där.

En dag fick någon makthavare i Kairo nog och beordrade synkroniserat böneutrop. Jag är nästan benägen att skriva till kungen av Marocko för att föreslå samma sak här. För vad jag ändå har fått veta är att bönerna har någon sorts samband med vilken tid på dygnet det är - särskilt dagens första bön, som ska börja när den första solstrålen har nått den plats man befinner sig på. Inte kan det väl vara så att jorden är så krokig och böjd just vid Marrakech att bönerna börjar med nio minuters mellanrum? (Kom inte och tala om för mig att det beror på minaretens höjd, det stämmer inte med höjden på den lokala moskén jämfört med Koutoubian, som är högre och därmed borde börjat tidigare. Men kanske försov han sig, Koutoubiamuezzinen? Vem vet).

P.S För dem som är intresserade av övriga bönetider i Marrakech kan jag informera om följande: Jag har under några veckors tid gjort egna iakttagelser om när böneutropen påbörjas. De är - som ni säkert kan misstänka - inte helt exakta. (Alltså böneutropen). Vad variationen beror på kan jag inte förklara. (Kanske jordens bana runt solen?).

Dagens andra bön brukar infalla vid 12.50-tiden. (Då har man haft tid att äta frukost och uträtta en massa bestyr efter morgonbönen).
Sedan kör det ihop sig ett tag.
Den tredje bönen brukar infalla vid 16.10-tiden.
Den fjärde ungefär vid solnedgången, cirka 18.50-tiden. (Vacker bön, just eftersom den sker vid solnedgången).
Den femte och sista vid 20.15-tiden. (Kolmörker).
Sedan är det dags att gå och lägga sig så att man orkar upp vid halv-fem-tiden.

Betänk följande: Att ”bara” be fem gånger om dagen anses av vissa vara en eftergift från Gud, som ”egentligen” tyckte att människorna borde be 50 gånger om dagen.... (Källhänvisning saknas).

2 comments:

lillasyster said...

Jadu, man kan "betänka" en del när det gäller Gud.
Till exempel - är han god?
Med tanke på att det jämt, alltid, varenda år i april måste snöa.
Just som man vant sig vid våren.
Idag snöade det här.
Mindre kul.
Men dess bättre smälte det bort i princip direkt.
Tur för Gud.

Banditha är... said...

Näe, man undrar verkligen vad poängen är med snö i april, ska det vara nödvändigt?!
Tycker inte det.
Skönt att snön smalt bort på en gång, då kan jag åka hem snart :-).