Monday 23 November 2009

Badrum i klostret


Jag har nog blivit för bortskämd och bekväm av mig, för jag skulle inte kunna tänka mig att stanna en längre tid på ett ställe med ett så spartanskt badrum som detta. Visserligen ligger klostret mitt ute i öknen så man får ju faktiskt räkna med att vatten inte är den främsta tillgången, men det här badrummet var i enklaste laget. Man får hälla LITE vatten själv i toaletten för spolning och tydligen finns det någon sorts duschanordning i taket, ungefär ovanför den stora vita cylindern i vänstra hörnet. Cylidern är för övrigt inte någon antik pjäs från forntiden, utan det normala sättet man värmer upp vatten på här, en varmvattenberedare helt enkelt. Men med tanke på vattenbristen vågade man knappt borsta tänderna. Att duscha var överkurs, inget att tänka på efter bara en natt. Jag undrade i mitt stilla sinne hur ofta det är acceptabelt att duscha på ett sådant här ställe med konstant vattenbrist.

No comments: