Thursday 17 December 2009

Läskiga Madhat Basha


Den här bilden tog jag en kväll för flera månader sedan, för att jag tyckte att Medhat Basha - en av de stora marknadsgatorna i Gamla stan - är läskig på kvällen när alla de små affärerna dragit ner jalusierna.

Det finns liksom ingenstans att smita undan...
Och det visade sig tyvärr att jag hade lite rätt.

Förra veckan råkade två västerländska tjejer mycket illa ut, när de berusade promenerade hem här mitt i natten, någon gång vid tre-fyratiden. En bil stannade, ut hoppade en eller flera män. Med en elpistol (eller liknande) förlamades tjejerna tillfälligt. Eventuellt var det bara den ena, detta har man inte riktigt fått klarhet i. Åtminstone en av tjejerna kördes sedan iväg till någon öde plats utanför stan och blev våldtagen. Sedan dumpade de henne på samma plats igen.

Naturligvis har vi inte sett något på nyheterna om detta eller läst om det i någon tidning. Men den amerikanska ambassaden skickade ut ett varnande mail till utlänningar. I mailet nämndes inte varifrån tjejerna var, men rykten hävdar att den ena är finsk och att den andra från något land mitt i Europa, typ Tyskland eller Holland.

Sådana här brott är sällsynta här, men de inträffar ibland.

No comments: