Thursday 10 December 2009

Klä er ordentligt


Den här killen satt en kväll i tv-rutan och förklarade länge och omständligt hur man ska klä sig ordentligt och varför det är viktigt. Det var egentligen för några veckor sedan, inför den muslimska storhelgen Eid al-Adha, när även pilgrimsfärden till Mecka ska företas. Då måste man se till att inte vara felklädd.

Jag fattade väl inte allt han sade, men man kan se det som en övning i hörförståelse av arabiska, för jag fattade så pass mycket att han ansåg sig själv vara välklädd, varpå han i säkert 20 minuter förklarade varför alla andra också borde vara klädda som han. Att bland annat ha långa ärmar ner till handlederna var viktigt förstod jag.

Men jag måste säga att jag tycker att det är lite underligt att man på tv-sändningarna från Mecka kan se manliga pilgrimmer som går runt insvepta i ett vitt tyg, så att deras ena axel och hela arm syns.
Det känns lite väl bart under en pilgrimsfärd.

No comments: