Wednesday 25 November 2009

Lata tjejer på gymmet


Aven om det inte direkt finns någon tradition av att röra på sig särskilt mycket i Mellanöstern finns det faktiskt de som anammat den västerländska stilen med gym och "klasser" i aerobics och liknande. På ett gymställe här kan man exempelvis delta i "Bootcamp" (hård träning) med en kille som heter Mansour. Tänk er: Bootcamp med Mansour! Det låter nästan lite poetiskt.

Men jag är inte imponerad av de arabiska tjejerna och kvinnornas stil på gymmet. För det första är de väldigt slöa, det är som att ingen förklarat för dem att själva poängen med att gå på gym eller gympa är att ta i så att man blir svettig och trött. Nej, de flesta ställer in trappmaskinen eller löpbandet på de lägsta nivåerna och håller hårt i handtagen eller går långsamt på löpbandet, så att det inte ska bli jobbigt. Ytterst få använder styrketräningsmaskinerna. För det andra är de nästan alltid kraftigt sminkade med tjusigt friserat hår. Vet inte riktigt hur de tänker.


Och efteråt ska ni inte tro att de duschar. Nej då, de byter bakom ett skynke i omklädningsrummet (inte gemensamt, utan bara för kvinnor) och kletar på ännu mera smink innan de går därifrån. Man får hoppas att de i alla fall duschar när de kommer hem... Den enda som jag sett duscha tog med sig alla kläder in i duschkabinen med icke-genomskinlig dörr. Mycket kroppstabun här.

Jag har hittills inte sett en enda kvinna som varit svettig och flåsig. De måste tycka att jag är ett ufo som är osminkad och tar i så att jag blir rödflammig och svettig.

No comments: