Wednesday 5 December 2007

Trånga sunkgränder

Ibland står husen sjukt nära varandra i gamla stan. Det här är dock i den sunkiga gamla stan, det vill säga några kvarter en bit ifrån den större och lite finare gamla stan.

Där var det fullt av japaner och slummigt klädda västerlänningar. Varför måste de flesta se så sunkiga ut när de reser i den här delen av världen? Det borde stå i guideböckerna att folk här faktiskt föredrar en mer respektfull klädsel av besökare.

I alla fall: Man skulle ju kunna sträcka ut handen och hälsa på sina grannar mitt över gränden.

Bilden till höger är tagen rakt upp. Hur smalt kan det vara mellan husen? 20 eller max 30 centimeter. Jag skulle få grannskräck om jag bodde så där nära.

2 comments:

låtälskaren said...

Det hade ju varit snudd på stora fotografpriset om du kunde arrangera en bild där med två personer som skakar hand med varandra där uppe mellan husen.
Dessa gränder är t.o.m. trängre än i Tokyo.

Banditha är... said...

Jag får ta det som min nästa "mission" att ordna en sådan bild. Och uppenbarligen är Tokyo inget för mig om det ska vara så där trångt, huh!