Wednesday 5 December 2007

Recyclade bussar

Man ser en hel del sådana här Scaniabussar omkring. Det är tydligen så att de recyclas. Vilket betyder att de återanvänds och säljs i tredje hand till det här landet eller till Afrika.

De flesta av bussarna här verkar ha varit i Pakistan, där de har för vana att smycka ut bussarna i en stil som påminner om epileptisk julpyntning.

När de recyclas hit tar man dock bort en del av det mest iögonfallande pyntet. Men det tycks ju blir kvar en hel del färgglada utsmyckningar ändå.

4 comments:

lillasyster said...

Haha, "epileptisk julpynting"...du har dina stunder ;-).
JAG skulle vilja köra en sådan buss. Vi borde imoportera våra avlagda bussar. För vi skulle bli mycket gladare om det körde runt sådana på våra gator.
Åtminstone skulle busschaffisen vara gladare. En busschaufför en busschaufför det är en hon med glatt humör :-).

Banditha är... said...

Jag håller med! Fler recyclade pakistanska bussar i Stockholm! Även passagerarna skulle bli glada. Kontakta genast SL:s informationsavdelning och tipsa dem!

låtälskaren said...

Vän av ordning undrar hur långt en sådan buss egentligen har rullat i sina dagar. Det måste röra sig om hundratusentals mil. Det ger en lite perspektiv på ordet "utdömd" gällande bussar hur som helst.
Epileptisk julpyntning ja *flabbar*. Det sägs ju att ett gott skratt förlänger kvällen och jag kommer säkert att garva en bra bit in på natten åt den kommentaren =))

Banditha är... said...

Det glädjer mig att jag kan få en låtälskare att skratta ända borta i de norra delarna av världen! ;-)

Men det där med kvalitet och inte för många mil, det är en västerländsk lyx om inte alla här i världen kan kosta på sig har jag märkt.