Tuesday 27 March 2007

Måndag 26/3 Kallt & blåsigt

Uhhhh kall måndag, det blåser och har regnat lite. Runt 18 grader, men blåsten gör det värre, fast det är väl inte som Sverige. Sedan klarnade det upp och var bara sol och blåst.

Jag är extremt lat, åt frukost allt för länge. Hasade runt och gjorde ingenting. Tog en sväng och köpte oliver av en ny söt olivfarbror. ”Schuwia min hadak zeitoun” sade jag, alltså ”några av de där oliverna”.

På väg tillbaka såg jag en kvinna i chockrosa jellaba som satt på en pall på en matta på Djema el Fna, med en stor bunt färsk mynta i handen. Hon pratade konstant, drog knappt andan under de tio minuter jag stod där. En stor folkskara lyssnade koncentrerat. Det såg inte ut som att hon sålde något, för hon hade bara en enda myntabunt.

Jag försökte utröna vad budskapet var. Hon pratade om att sälja och köpa, något om hälsa, men jag fattade inte vad det handlade om, hennes svada var snabb och marockansk och jag hängde inte direkt med. Har sällan hört någon som kan prata så länge utan att ta minsta paus. Värsta predikantstilen. Antingen var hon försäljare för någon myntaförsäljande grossist, eller så hade hon något djupare andligt, mystiskt eller bara knasigt budskap.

Tog en kaffe på torget och fotograferade turister och andra passerande. Inga storartade händelser idag, men att sitta och titta på allt som pågår på Djema el Fna är alltid kul. Turistgrupperna går i stora flockar med sina officiella guider, alltid klädda i jellaba. Ska väl se pittoreskt ut. Inne i basaren ser turistgrupperna rätt roliga ut när de går som ankor på rad.

Här om dagen hörde jag talas om en fransk filmstudent som håller på att göra en dokumentärfilm om livet på Djema el Fna. Det låter jättespännande, kan bli hur bra som helst, den skulle jag vilja se.

No comments: