Saturday 7 November 2009

Gatukonst i Beirut


Det tycks pågå någon sorts aktivitet kring gatukonst i stadsdelen Hamra i Beirut. Jag ser figurer i samma stil lite överallt. Synd att jag inte förstår allt, men det jag förstår är att kvinnan med de svarta solglasögonen är den super-berömda egyptiska sångerskan Oum Khoulthoum, som dog på 1970-talet och som fortfarande spelas varje dag överallt i alla arabiska länder. Låter överdrivet, jag vet, men det är sant.
Även om jag kan läsa pratbubblan förstår jag inte riktigt vad det står där. Får ta reda på det och återkomma. Den blå handen till vänster är Fatimas hand, och smycken och dekorationer med Fatimas hand syns lite varstans, handen är ett skydd mot det onda ögat. Dock kanske inte denna, som tycks ha fått en annan, mer modern betydelse. Vad ugglorna och Musse Pigg har med saken att göra har jag ingen aning om.

Uppdatering: Nu har jag fatt reda pa att det Oum Khoulthoum sager ar nagot mycket fult, tydligen titeln pa en "dalig" sang, vilket ju blir valdans hadiskt eftersom Oum Khoulthoum ar en sadan hyllad legend. Och Musse Pigg sager tydligen det Storpotaterna ofta sager pa sina storaffischer runt om i landet har, namligen "Vi ar med er". Samt undertecknat av en "bomb", dar det star "folket". Mycket kul, hehe.

No comments: