Thursday 22 October 2009

Dagens kackerlacka


Kackerlackorna tillhör inte heller mina favoriter. Den har stora rackaren, 4-5 centimeter lång, uppenbarade sig på en balkong jag råkade befinna mig i närheten av. För att riktigt glädja mina läsare tog jag en närbild.
Det såg ut som att kackerlackan låg död på rygg. Men ack vad sällan kackerlackor dör bara så där... En halvmeter bort stod ett mindre exemplar av samma art och såg arg ut och viftade med sina spröt. Troligen en yngre släkting. Nar jag skulle lyfta bort den mindre med en sopskyffel började den spreta hejvilt. Sedan skulle den stora mamma-kackerlackan bort. Tji vad den inte var död! Den låg bara och vilade på rygg visade det sig. När jag petade på den med skyffeln var det knappt jag hann slänga ner den på gatan innan den började sprattla på ett sätt som fick mig att tro att den ville stanna kvar. Jag tittade aldrig ner på gatan för att se reaktionen från de som eventuellt fick en feting-kackerlacka i huvudet...

3 comments:

Anonymous said...

Usch så lömsk den ser ut. Rödbrun dessutom. Jag minns dom som svart-aktiga i Sydost-Asien. Hur som helst, inget man vill möta i en mörk gränd.
Om man tvingas döda en sån här i självförsvar, så använd klacken på en sko till att slå ihjäl den med (slå hårt!).

//Låtälskaren

Anonymous said...

Var precis nere i köket (är på Jamaica) och såg att två kackerlackor låg så på rygg. Så jag googlade detta och kom på din sida.. Måste nog vara så att dem ligger och sover.. vågade INTE röra den så jag gick därifrån.. får se om den finns kvar på morgonen..

Banditha är... said...

Kackerlackor är otäcka, äckliga och motbjudande vare sig i Sydostasien, Mellanöstern eller Jamaica.

Jag tror dina jamaicanska kackerlackor bara bidar sin tid, så slå ihjäl dem eller släng ut dem, annars de kanske kravlar in någon annanstans. Jag hittade exempelvis en stor feting en dag i en av mina skor. Bläääk!.....